Friday, April 8, 2011

SE DESFINTEAZA TAXA DE PRIMA INMATRICULARE AUTO? Taxa de poluare este ilegala?

Taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României, arată Curtea de Justiţiei a Comunităţilor Europene, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti.


 “Taxa de poluare introdusă de România, impusă maşinilor la prima lor înregistrare în România, contravine legislaţiei Uniunii Europene. Respectiva lege (prin care s-a introdus taxa de poluare la prima înmatriculare, n.r.) are efectul de a descuraja importul şi punerea în circulaţie a maşinilor second-hand cumpărate în alte state membre”, se precizează într-un comunicat de presă al Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene (CEJ) dat publicităţii joi, preluat de Realitatea.net.

Taxa de poluare care trebuie achitată la prima înmatriculare în România a autovehiculelor second-hand cumpărate din alte state membre are ca efect descurajarea importului în România de maşini second-hand cumpărate din alte state membre, potrivit deciziei Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.

Curtea a constatat că “regimul de impozitare instituit prin reglementarea română nu face vreo deosebire nici între vehicule în funcţie de provenienţa lor, nici între proprietarii acestor vehicule, în funcţie de cetăţenia sau naţionalitatea lor”.

Astfel, taxa este datorată independent de cetăţenia sau naţionalitatea proprietarului vehiculului, de statul membru în care acest vehicul a fost produs şi de faptul că vehiculul a fost cumpărat pe piaţa naţională sau importat. Cu toate acestea, chiar dacă nu sunt întrunite condiţiile unei discriminări directe, un impozit intern poate fi indirect discriminatoriu din cauza efectelor sale, potrivit CJUE.

Curtea Europeană de Justiţie (CEJ) a decis că taxa de primă înmatriculare practicată de România este ilegală, pentru că încalcă legislaţia Uniunii Europene. Judecătorii din Luxemburg s-au pronunţat asupra unei solicitări venite de la Tribunalul Sibiu, în care magistraţii români au solicitat un punct de vedere al CEJ, pentru cazul unui român care încearcă să-şi recupereze banii plătiţi pe taxă.
Judecătorii europeni au constatat că "taxa de poluare introdusă de România, impusă maşinilor la prima lor înregistrare în România, contravine legislaţiei Uniunii Europene" şi că "are efectul de a descuraja importul şi punerea în circulaţie a maşinilor second-hand cumpărate în alte state membre", conform unui comunicat al CEJ, citat de Mediafax.

Efectul taxei româneşti, spun judecătorii de la CEJ, este că "vehiculele second-hand importate, cu o vechime considerabilă, sunt taxate cu până la 30 % din valoarea lor - chiar dacă este aplicată o reducere însemnată la taxă ca urmare a scăderii valorii acestora - în timp ce maşinile similare oferite pe piaţa auto second-hand internă nu sunt supuse acestei taxe. În atare condiţii, legislaţia are ca efect descurajarea importului şi înscrierii în circulaţie în România a maşinilor second-hand cumpărate în alte state membre".

Punctul de vedere al CEJ a fost emis la cererea Tribunalului Sibiu, care judecă un proces în care un român a dat în judecată statul, pentru că a considerat că taxa de primă înmatriculare este ilegală. Magistraţii sibieni au vrut să afle de la CEJ dacă taxa contravine sau nu legislaţiei europene. Răspunsul CEJ arată că legislaţia europeană interzice statelor membre să ia măsuri de taxare în exces a unor produse provenind din alte state, în favoarea celor de provenienţă autohtonă.

Românul care a dat statul în judecată şi-a cumpărat, în iulie 2008, o maşină second-hand din Germania, cu preţul de 6.600 de lei. Motorul maşinii avea o capacitate cilindrică de 2.155 centimetri cubi şi standard de poluare Euro 2, fiind fabricat în 1997.

Pentru a-şi putea înmatricula maşina în România, bărbatul a trebuit să plătească o taxă de poluare de 7.595 de lei.

0 comments:

Post a Comment