Prima informaţie importantă despre taxa auto 2011 este că intră la taxare şi automobilele echipate cu catalizator Euro5. Erau scutite până acum, indiferent de cilindree.
Logica din spatele deciziei este că deja aproape toate maşinile noi sunt echipate Euro5, iar, de la începutul anului viitor, conform legislaţiei româneşti şi europene, reprezentanţele auto nu mai au dreptul de a vinde autovehicule cu 0 km, noi, decât Euro5.
Aşadar nu ar mai avea ce taxa din vânzările de maşini noi, ci doar pe zona de maşini second hand. Asta ar fi o discriminare prea uşor de combătut în instanţă. Unde mai pui că s-ar pierde zeci si sute de milioane de euro la buget din taxare, lucrul pe care nu şi-l permite guvernul într-o perioadă de recesiune.
Partea dureroasă abia acum vine.
În cazul maşinilor Euro4, de acum doar second hand, treaba devine usturătoare. De la doar o 100-200 euro pentru motorizările mici, taxa va sări spre 1.000. Pentru motoare mai mari, puneţi câteva sute şi apoi mii.
Ca principiu, grila de taxare degradează maşinile Euro4 la nivelul celor care Euro3 de acum. Adică taxa plătită pentru un motor Euro3 de 2.000 cmc se va plăti de la anul pentru un Euro4 de 2.000 cmc. La fel în cazul maşinilor Euro3 care vor avea taxe ca la Euro2 şi tot aşa.
Rămân scutite hibridele de toate cilindreele şi maşinile electrice. Pe ultimele nu le-am văzut încă zumzăind pe la noi, dar le aştept cu interes. Problema este că la hibride nu văd cu ce ajută mediul motoare V8 de 4-5.000 cmc cuplate la un mic hibrid, aşa cum sunt pe câteva SUV-uri şi limuzine premium puternice.
Aş înţelege rostul derogării în cazul unei Toyota Prius sau a unei Honda Civic Hybrid cu motorizări sub 2.000 de cmc. Poate ia cineva aminte la Mediu.
Ministrul vorbea deasemenea despre o idee îndrăzneaţă de a premia cumpărătorii de hibride sau maşini electrice cu anumite sume. Adică, dacă îţi iei un automobil eco, primeşti spre exemplu o mie, două de euro de la stat. E o chestiune la care şi cei de la Finanţe trebuie să pună umărul şi să îi înţeleagă utilitatea ca să o aprobe.
Modelul funcţionează deja cu succes în Franţa. Ce se ia de la cei cu motoare având norme de poluare inferioare, este oferit ca bonus celor mai ecologişti.
Ca să tragem linie, maşinile mai vechi de 10 ani redevin inaccesibile, iar cele mai vechi de patru ani, foarte scumpe. Aşadar, eu mi-aş face bine calculele dacă aş fi în locul unui român cu ceva bani la ciorap, care vrea o maşină second hand.
Mai bine în toamna asta, dacă vrei din străinătate. De la anul, doar de pe la noi. Desigur, dacă nu cumva îi mai îmbogăţim şi mai tare pe bulgari cu câte 500 de euro pentru un rând de plăcuţe fără taxă, indiferent de categoria de poluare. Ei nu au industrie auto de protejat şi sunt suficient de săraci încât să îşi permită luxul de a merge lent cu gioarse obosite.
Revin la ce am mai spus şi în alte ocazii. Şi această taxă auto va rămâne ilegală şi imorală pentru că nu va afecta decât o parte dintre automobilişti. Peste două milioane de Dacii vechi obosite, adică jumătate din parcul auto naţional, non-euro, pot continua la fel de bine să polueze chiar şi când stau, sau mai ales atunci.
Un Euro3 este de 20 de ori mai puţin toxic decât o Dacie din 1995. Soluţia corectă este impozitarea de poluare anuală. Numai aşa îi "motivăm" pe cei cu maşini vechi să nu le păstreze ca să le lase moştenire.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment